Funkce a zdroje vitaminů

Vitamíny rozpustné ve vodě

  • Komplex vitaminů B Pro člověka má význam B1, B2, B6, B12, H a PP faktor. Význam vitaminů B je vztah k látkové výměně ve svalech a nervové tkáni a ke krvetvorbě.
  • B1 (thiamin)
    • Zdrojem jsou obiloviny (hlavně klíčky), kvasnice, játra, srdce, ledviny a libové vepřové maso.
    • Ovlivňuje metabolismus cukrů v CNS a ve svalech.
    • Projevy nedostatku jsou zvýšená únavnost, sklon ke křečím svalstva, dispozice k zánětům nervů až nemoc beri-beri (loupaná rýže, kukuřice).
  • B2 (riboflavin)
    • Zdrojem je mléko, zelenina, kvasnice, játra, srdce a ledviny.
    • Zasahuje do buněčného dýchání.
    • Projevy nedostatku: malinový jazyk, bolavé ústní koutky, poruchy ústní sliznice.
  • B6 (pyridoxin)
    • Zdrojem je mléko, kvasnice a maso.
    • Podporuje metabolismus bílkovin a funkce vitaminů B1 a B2.
    • Mezi projevy nedostatku patří pomalé hojení zánětů a zhoršená regenerace sliznic.
  • vitamín PP (kyselina nikotinová)
    • Vyskytuje se v v kvasnicích, libovém mase, mléce, listové zelenině a v játrech.
    • Je součást enzymů podílejících se na přenosu elektronů v chemických reakcích.
    • Projevy nedostatku jsou: zánět nervů, duševní poruchy, záněty sliznic a kůže, těžké průjmy.
  • B12 (kobalamin)
    • Zdrojem jsou játra, ledviny a mléko.
    • Vitamín B12 je nezbytný pro udržení normální krvetvorby (pro resorpci nezbytný vnitřní faktor).
    • Projevem nedostatku je perniciosní anémie.
  • Vitamín C (kyselina askorbová)
    • Zdrojem je ovoce a zelenina (šípky a rybíz).
    • Působí na tvorbu vaziva, kosti a chrupavky, zvyšuje odolnost proti infekcím a zrychluje hojení ran.
    • Projevy nedostatku jsou: snížení odolnosti proti infekci, krvácivost dásní, vypadávání zubů (kurděje).

Vitamíny rozpustné v tucích

  • A (axeroftol)
    • Tento vitamín je obsažen v barevné zelenině a plodech jako provitamin (pomeranč, mrkev, kapusta kadeřavá, špenát, brokolice, feferonky, dýně), v rybách, tucích, játrech, mléku, mléčných výrobcích, másle a vejcích ve funkční formě.
    • Je nezbytný při tvorbě barviv v sítnici oka, účast při tvorbě bk. vaziva.
    • Projevy nedostatku jsou: šeroslepost, nadměrné rohovatění kůže, poruchy vazivových struktur.
  • D (antirachitický)
    • Zdrojem tohoto vitamínu jsou vnitřnosti, tučné ryby, kvasnice, vejce a mléko, u nás vlastní tvorba vitamínu v kůži (aktivace UV zářením)… metabolická přeměna v ledvině na aktivní formu … játra (sklad).
    • Zvyšuje resorpci vápníku a fosforu ve střevní sliznici
    • V dětství se nedostatek projevuje křivicí (porucha mineralizace kostí). V dospělosti se projevuje odvápněním kostí a zubů (zlomeniny a zubní kaz).

Hypervitaminóza: při podávání lékové formy, vápník se ukládá ve stěnách cév a orgánů (srdce, mozek).

  • E (tokoferol)
    • Zdrojem jsou rostlinné oleje, živočišné tuky a obilná zrna.
    • Zabraňuje hromadění některých rozpadových produktů metabolismu.
    • Projevy nedostatku jsou: rozpad jaterních buněk, malá odolnost červených krvinek (rozpad).
  • K (antihemoragický)
    • Vyskytuje se v zelenině (květák, kedlubna, zelí, špenát, kapusta, salát, hrách), obilovinách, vejcích, mase a v mléce.
    • Vitamin K zajišťuje tvorbu dostatečného množství činností bakterií ve střevě.
    • Řídí výrobu látek nezbytných pro srážení krve.
    • Projevy nedostatku jsou: porucha střevní resorpce – atb, nedostatek žluči, prodloužení doby nutné k zástavě krvácení, těžké krvácení i při malém poranění.


Partnerské weby: